divendres, 22 de febrer del 2008

Integració? En parlem?


Per la meva feina, tinc relació amb joves problemàtics, d’edats molt diverses, ja sigui per la seva conducta, o per les relacions més o menys defectuoses amb l’escola.
Aquestes relacions, no sempre venen definides pel mal comportament, també, i cada vegada més sovint, venen donades perquè aquests joves acaben d’arribar a la nostra ciutat, sovint venint de diferents països i de cultures completament diferents, i evidentment, això comporta un canvi, a vegades no fácil d’acceptar, i què pot comportar un procés de rebel·lió que es va allargant en el temps.
A part dels joves nouvinguts, també treballo amb nens derivats dels serveis socials, nens que provenen de families desestructurades, i que per unes hores, sense oblidar la situació personal de cada nen, puguin passar unes hores relacionant-se amb nens de la seva edat, participant de jocs, de manualitats, de tallers de cuina, de treballar hàbits higiènics i conductuals, treballar els valors personals…
Un nen, pel seu desenvolupament correcte, ha d’estar en contacte amb gent de la seva edat, a d’aprendre a jugar, a embrutar-se, a equivocar-se, però també a compartir, a ser més solidari…
Treballar en grup, s’ha de fer des de la perspectiva de voler sumar, ja que el que no ho té un, potser ho té el del costat, i potser aquell nen o nena que veiem que camina sol pel pati, que no es relaciona amb la resta, potser coincidim amb ells, fora de l’àmbit escolar, com pot ser un centre obert, un esplai, un lloc diferent, on es pot copsar, que potser aquella diferència que creiem que té aquella persona, no és tant i tant marcada, que potser fins i tot, hem trobat un amic, en aquell a qui primer haviem jutjat malament, només pel fet de vestir diferent, de tenir el to de pell diferent, de parlar un idioma estrany, de venir d’un altre país…