
Endreçant vells apunts, arxius i d'altres documents he retrobat certes imatges curioses...
En què pensa el senyor Freud?
Ell i els seus inestimables traumes, les seves obsessions, les seves pors, els seus somnis...
Per la meva feina, tinc relació amb joves problemàtics, d’edats molt diverses, ja sigui per la seva conducta, o per les relacions més o menys defectuoses amb l’escola.
Aquestes relacions, no sempre venen definides pel mal comportament, també, i cada vegada més sovint, venen donades perquè aquests joves acaben d’arribar a la nostra ciutat, sovint venint de diferents països i de cultures completament diferents, i evidentment, això comporta un canvi, a vegades no fácil d’acceptar, i què pot comportar un procés de rebel·lió que es va allargant en el temps.
Treballar en grup, s’ha de fer des de la perspectiva de voler sumar, ja que el que no ho té un, potser ho té el del costat, i potser aquell nen o nena que veiem que camina sol pel pati, que no es relaciona amb la resta, potser coincidim amb ells, fora de l’àmbit escolar, com pot ser un centre obert, un esplai, un lloc diferent, on es pot copsar, que potser aquella diferència que creiem que té aquella persona, no és tant i tant marcada, que potser fins i tot, hem trobat un amic, en aquell a qui primer haviem jutjat malament, només pel fet de vestir diferent, de tenir el to de pell diferent, de parlar un idioma estrany, de venir d’un altre país…
Diuen que passejar per Cambrils és un plaer, i hi estic d’acord, però m’adono de que aquest plaer, no ho és per moltes persones.
Per passejar, calen carrers amples, on els cotxes no interfereixin, és cert, però aquests carrers serveixen de ben poc, sino van acompanyats de les corresponents rampes, amb el pendent apropiat, que n’hi ha alguna, que és tant inclinada, que intentar-hi baixar sense ajuda, és voler una caiguda assegurada, d’esglaons minimitzats que no suposin un esforç considerable per les persones, d’arbres que estan plantats literalment al mig de la vorera, forçant a les persones amb mobilitat reduïda, a baixar a la calçada amb el risc que això comporta per la seva seguretat i per la de les persones que es troben darrere el volant.
És tenir un somni.
És tenir confiança en tu mateix.
És saber canviar el temps.
És reconèixer que t’has equivocat i demanar perdó.
És enamorar-se del que fa un mateix.
És adonar-se què estàs elegint en cada moment.
És no mirar enrere.
És actuar amb il·lusió.
És provar de fer alguna cosa d’una manera diferent.
És no rendir-se mai.
És estar preparat per veure l’oportunitat.
És tornar a començar sense donar-se per vençut.
És fer les coses el millor que puguis, però sobretot fer-les.
Enllà , més lluny de les estrelles, a l´altra cara del mirall,
On tot és més senzill d´entendre, la porta espera oberta.
Un pas i ja el teu cor desperta, un salt i ja no tornaràs,
Comptant la magia és la primera, seguint…
Els teus somnis t´estan esperant.
Vés, no dubtis més, abraça´ls.
No el veus? a poc a poc s´acosta, no ho sents? el tens al teu costat.
L´amor té totes les respostes.
És el teu somni, t´estava esperant.
Vés no dubtis més, s´escapa.
Lluita pels teus somnis, t´estan esperant,
Fes que siguin certs, abraça´ls.
El vent escampa les fulles, el temps arriba i se´n va
Mai no em demanis la lluna, ningú la pot agafar.
La vida cau i la pluja, el sol ens pot eixugar,
Sempre canvia la lluna, pren el que et vulgui donar.
Pren els teus somnis, t´estan esperant.
Vés no dubtis més, s´escapen.
Fes que no s´ensorrin, vés-los a buscar,
Fes que siguin teus, abraça´ls.
Lluita pels teus somnis, t´estan esperant,
Fem que siguin certs, abraça´ls.
Fes que no s´ensorrin, vés-los a buscar,
Fes que siguin certs, abraça´ls.
Mirant de tant en tant enrere, els peus a terra, el cor volant,
Endins el sentiment és tendre, volem seguir somniant.
Cap al vespre és quan
Estàs com a cansat,
I no saps el que fer i et quedes fixat
I et trobes molt sol i el soroll s'esvaeix,
I mires al carrer
I no hi ha gaire gent,
I canvien els sons
I tot sembla més mort.
I vols cridar ben fort
Que n'estàs fins als collons
Cap al vespre estàs trist, i no saps on anar
I et prepares un Whisky
I no te'l pots acabar
I t'encens un cigarro sense ganes de fumar
i l'apagues aviat i et tornes a aixecar
i de sobte tens por
de sentirte tan buit, te'n vas cap al pub
I no trobes ningú
I surts fora al carrer i comences a córrer
I el vent et va assecant el que sembla una llagrima
i t'atures cansat amb el nas ple de mocs
i t'empatxes de nit
i respires ben fort, fort, fort, fort.
Cap al vespre és quan
Estàs com a cansat, i no saps el què fer
I et quedes fixat i et trobes molt sol
I el soroll s'esvaeix, i mires al carrer
I no hi ha gaire gent
Ningú no comprèn ningú,
però nosaltres som nosaltres
i sabem allò que és bo:
Sentir el sol damunt la cara
i estimar-se de debò,
i trobar-se viu encara
i cantar sense cap dol.
Ningú no comprèn ningú,
però nosaltres som nosaltres
i volem un món tot nou,
amb un cel net d'amenaces,
amb tres núvols per quan plou,
amb el mar a quatre passes
i els que som companys i prou.
Ningú comprèn ningú,
però nosaltres som nosaltres
i sabem la veritat:
Que la terra no és partida
com un mapa mal pintat,
i que això és una mentida
de molt mala voluntat.
Ningú no comprèn ningú
però nosaltres som nosaltres
i sabem allò que és bo:
Sentir el sol damunt la cara
i estimar-se de debò,
i trobar-se viu encara
i cantar sense cap dol.
Esta es la historia de un hombre al que yo definiría como un buscador...
Un buscador es alguien que busca; no necesariamente alguien que encuentra.
Tampoco es alguien que, necesariamente, sabe qué es lo que está buscando. Es simplemente alguien para quien su vida es una búsqueda.
Un día, el buscador sintió que debía ir hacia la ciudad de Kammir. Había aprendido a hacer caso riguroso de estas sensaciones que venían de un lugar desconocido de sí mismo. Así que lo dejó todo y partió.
Después de dos días de marcha por los polvorientos caminos, divisó, a lo lejos, Kammir, Un poco antes de llegar al pueblo, le llamó mucho la atención una colina a la derecha del sendero. Estaba tapizada de un verde maravilloso y había un montón de árboles, pájaros y flores encantadores. La rodeaba por completo una especie de pequeña valla de madera lustrada.
Una portezuela de bronce lo invitaba a entrar.
De pronto, sintió que olvidaba el pueblo y sucumbió ante la tentación de descansar por un momento en aquél lugar.
El buscador traspasó el portal y empezó a caminar lentamente entre las piedras blancas que estaban distribuidas como al azar, entre los árboles.
Dejó que sus ojos se posaran como mariposas en cada detalle de aquel paraíso multicolor.
Sus ojos eran los de un buscador, y quizá por eso descubrió aquella inscripción sobre una de las piedras:
Abdul Tareg, vivió 8 años, 6 meses, 2 semanas y 3 días
Se sobrecogió un poco al darse cuenta de que aquella piedra no era simplemente una piedra: era una lápida.
Sintió pena al pensar que un niño de tan corta edad estaba enterrado en aquel lugar.
Mirando a su alrededor, el hombre se dio cuenta de que la piedra de al lado también tenía una inscripción. Se acercó a leerla. Decía:
Yamir Kalib, vivió 5 años, 8 meses y 3 semanas
El buscador se sintió terriblemente conmocionado.
Aquel hermoso lugar era un cementerio, y cada piedra era una tumba.
Una por una, empezó a leer las lápidas.
Todas tenían inscripciones similares: un nombre y el tiempo de vida exacto del muerto.
Pero lo que lo conectó con el espanto fue comprobar que el que más tiempo había vivido sobrepasaba apenas los once años...
Embargado por un dolor terrible, se sentó y se puso a llorar.
El cuidador del cementerio pasaba por allí y se acercó.
Lo miró llorar durante un rato en silencio y luego le preguntó si lloraba por algún familiar.
-No, por ningún familiar —dijo el buscador—. ¿Qué pasa en este pueblo? ¿Qué cosa tan terrible hay en esta ciudad? ¿Por qué hay tantos niños muertos enterrados en este lugar? ¿Cuál es la horrible maldición que pesa sobre esta gente, que les ha obligado a construir un cementerio de niños?
El anciano sonrió y dijo:
- Puede usted serenarse. No hay tal maldición. Lo que pasa es que aquí tenemos una vieja costumbre. Le contaré...:
“Cuando un joven cumple quince años, sus padres le regalan una libreta como esta que tengo aquí, para que se la cuelgue al cuello. Es tradición entre nosotros que, a partir de ese momento, cada vez que uno disfruta intensamente de algo, abre la libreta y anota en ella:
A la izquierda, qué fue lo disfrutado.
A la derecha, cuánto tiempo duró el gozo.
Conoció a su novia y se enamoró de ella. ¿Cuánto tiempo duró esa pasión enorme y el placer de conocerla? ¿Una semana? ¿Dos? ¿Tres semanas y media...?
Y después, la emoción del primer beso, el placer maravilloso del primer beso...¿Cuánto duró? ¿El minuto y medio del beso? ¿Dos días? ¿Una semana?
¿Y el embarazo y el nacimiento del primer hijo...?
¿Y la boda de los amigos?
¿Y el viaje más deseado?
¿Y el encuentro con el hermano que vuelve de un país lejano?
¿ Cuánto tiempo duró el disfrutar de estas situaciones?
¿Horas? ¿Días?
Así, vamos anotando en la libreta cada momento que disfrutamos... Cada momento.
Cuando alguien se muere, es nuestra costumbre abrir su libreta y sumar el tiempo de lo disfrutado para escribirlo sobre su tumba. Porque ese es para nosotros el único y verdadero tiempo vivido".